Studii de uzabilitate

Acum ceva vreme incercam sa il conving pe Marius de la fungift.ro (btw, felicitari ptr premiul eCommerce) ca, oricat de multe carti de usability ar citi, a face un usability study in care urmaresti utilizatori reali si normali pusi in fata site-ului tau este extrem de valoros si foarte recomandat.

Ma intreb daca Marius a realizat asta recent, urmarind studiile de uzabilitate facute de SiteAudit pe magazinele electronice din cadrul premiilor eCommerce.

Chiar daca studiile astea nu au fost excelente (doar cu doi utilizatori, aceiasi doi s-au plimbat pe toate site-urile, din clip-uri lipsesc multe bucati si nu este clar cat de mult au fost ghidati cei doi de catre intervievator, cei doi nu prea vorbesc despre ce gandesc, etc) sunt totusi un exemplu bun despre ce poti invata de la utilizatori urmarindu-i.

Mi-ar placea sa vad mai multe studii de genul asta, facute pe mai multi utilizatori care vad pentru prima oara site-ul, fiecare cu prejudecatile lui si care nu stiu la ce sa se astepte, cu mai multe task-uri relevante si ceva mai variate. Mi-ar placea sa stiu ca site-uri din Romania fac asta si ca trag invataturi de la utilizatorii lor.

Uitati-va la clipul cu utilizatorii folosind fungift.ro, este foarte interesant.

10 Responses to “Studii de uzabilitate”

  1. Auras says:

    Eu deobicei imi fac un cont dupa ce ma hotarasc sa cumpar si evident dupa ce am gasit ce sa cumpar.

  2. Dever says:

    Ce mi s-a parut interesant:
    – nici unul din cei doi nu a dat click pe poza produsului (pentru a accesa pagina de detalii);
    – amandoi plimbau mouse-ul pe ecran ca sa “citeasca” (nu stiu daca li s-a sugerat sa faca asta ca sa ne dam seama pe unde isi plimba ochii);
    – nu au folosit search-ul pentru a gasi ceea ce cautau;
    – nu au dat click pe linkurile din tag cloud-ul care se vede la un mom. dat.

    Am mai putut observa clar fenomenul de “scanare” a unei pagini pentru a gasi o informatie rapid.
    Foarte interesant filmuletul … asteptam mai multe 🙂

  3. […] Via Vivi aflu de studiile de de uzabilitate (SiteAudit) efectuare pe magazinele virtuale din cadrul competitiei eCommerce de anul acesta. Asa cum spune si el nu sunt perfecte, dar sunt o platforma de studiu deloc rea. De retinut pentru cei ce avem solutii de eCommerce in portofoliu […]

  4. Multumesc pentru urare (intai de toate).

    Legat de “oricat de multe carti de usability ar citi, a face un usability study in care urmaresti utilizatori reali si normali pusi in fata site-ului tau este extrem de valoros si foarte recomandat.”, pe 18 septembrie ziceam pe blog ca “Privindu-i pe altii cum se misca intr-o interfata de comert electronic proiectata de tine vei invata despre usability mai mult decat citind orice carte de profil.”.

    Am fost extrem de mirat de cum se misca altii pe FunGift.ro cu ocazia unui jobinterviu pe care l-am sustinut si a carui proba practica era efectuarea unei comenzi de pe FunGift.ro.

    Si eu am fost mirat de cat de putin (deloc) au folosit SEARCH-ul fata de cat spun cartile ca ar fi folosit (peste 50%). Cat despre autentificare inainte de umplerea cosului… este un task impus de organizatori dar nu este o practica folosita.

    Au facut un test de usabilitate pe un action rar intalnit.. este ca si cum ai judeca o masina numai dupa cum merge pe doua roti. Dar este ceva.. si e fantastic.

  5. Eu folosesc rar functia de cautare a unui magazin online.
    Atunci cand caut un produs incerc sa-l identific prin categorie si filtre. Doar daca sunt prea multe produse apelez la search.

    Motivul meu e ca nu am incredere in motoarele de cautare.
    Am vazut prea multe facilitati de search care intorc rezultate aberante sau care nu imi gasesc *toate* rezultatele din motive stupide (i.e. cineva inscrie Hard Disk in titlul produsului iar eu caut HDD).

    Nu suport sa stiu ca *probabil* exista niste produse pe care nu le-am vazut din motiv ca e prost implementata cautarea. Asa ca prefer sa le iau la mana, pagina cu pagina…
    Probabil ca sunt sceptic din cauza ca nu am incredere in cum programeaza altii. 🙂 E foarte greu sa faci search de calitate, nu?

    Imi place sa browsez pe categorii, sa folosesc filtre si sa imi rafinez incremental rezultatele. Feels safer…

  6. Andrei Radu says:

    Salut!

    @ Vivi – Bineinteles ca studiul nu a fost perfect dar cred eu ca este un bun punct de plecare. Nu am putut avea mai multi utilizatori pentru ca ar fi durat enorm de mult sa editam filmele (este cea mai chinuitoare parte din tot procesul – trebuie sa alegi momentele relevante si sa le pui cap la cap). In acelasi timp, ar fi durat ore in sir sa prezentam totul la Gala. Sa stii ca din filmele prezentate s-au selectat secventele esentiale – am considerat ca nu are rost sa prezentam cum sunt introduse datele in formularul de creare a contului nou – ele exista, insa, inregistrate si toti detinatorii de site-uri vor primi filmele in intregime.

    Utilizatorii nu au fost ghidati mai deloc. I-am lasat sa se descurce singuri si am intervenit foarte putin atunci cand, intr-adevar aveau nevoie sau solicitau ajutor.

    @Auras – Ai dreptate si in mod normal contul ar trebui creat dupa ce iti gasesti produsul. Dar, asa cum scriam si pe blogul lui Marius Ciocan, din cele 25 de siteuri inscrise doar 4-5 procedeaza in felul asta. Drept pentru care am dat un task atipic si i-am pus pe Cristi si Alina sa se inregistreze mai intai. Ai sa fii surprins ca pe majoritatea site-urilor iti cauti produsul, il gasesti si cand vrei sa dai “cumpara”, esti obligat sa te autentifici sau sa-ti faci cont nou. Partea proasta este ca dupa completarea formularului de autentificare, se reseteaza toate filtrele si o iei de la inceput cu alegerea produsului… 🙁

    @Dever – foarte bune remarcile tale. Noi chiar ne-am notat si alte concluzii urmarind reactia utilizatorilor pe toate cele 25 de site-uri. Urmeaza sa le prezentam pe site-ul nostru in curand dar ca idee va spun cateva: la completarea formularului de inregistrare, pe 95% din site-uri atat Cristi, cat si Alina au debifat casuta de abonare la newsletter; ambii utilizatori au avut tendinta de a gasi produsul doar in baza descrierii generice din pagina de produse fara sa dea click pentru detalii; poztitionarea filtrelor de produse ar trebui sa fie in partea superioara a site-ului (sus sau sus dreapta) – si Cristi si Alina le cautau acolo etc.

    Legat de plimbarea mouse-ului pe ecran ca sa “citeasca” – nu le-a fost indicat de noi acest lucru. Efectiv a fost reactia lor.

    Inca ceva pentru toti cei care au urmarit filmele: Cu doar 2 exceptii, Cristi si Alina s-au aflat pentru prima oara pe site-urile analizate. De multe din ele nici nu auzisera, deci a fost totul la prima vedere – ceea ce zic eu, e bine. Inainte sa ii punem la treaba, le-am dat exemplu de cum ar trebui sa decurga procesul pe un site care nu era inscris la Gala.

    Eu sper ca v-a placut ce ati vazut si voi uploada impreuna cu Liviu si celelalte filme pentru restul de participanti.

  7. Ovidiu says:

    Si eu plimb soarecul peste ce citesc si chiar de multe ori selectez ca un fel de subliniere. Nu e bine?

  8. marius says:

    m-am oprit din vizionat inainte de a ajunge la jumatatea clipului.

    1. ciudat sa-l auzi pe baiat spunand in spate “oficul comertului, cui, banca” in timp ce este prezentata reactia domnisoarei.
    2. amandoi au fost indemnati sa verifice existenta companiei. ei au facut verificarea pe site. un detinator de site poate scrie ce CUI doreste acolo. nu inseamna ca este real si nici ca este un magazin “serios”
    3. daca ceea ce am vazut acolo este usability… sunt mai mult decat dezamagit.

    singura chestie care mi-ar fi fost utila ca detinator al fungift a fost miscarea mousului. in cazul in care as fi tinut cont de acest “test” as fi schimbat designul sitului astfel incat un vizitator sa nu alerge cu mousul de nebun pentru a gasi un link. personal, la vizitarea sitului fungift ma asteptam ca linkul “contact” sa fie in aceeasi zona cu “despre noi”. ca si domnisoara testaritza din clip.

    ai dreptate. ar fi frumos sa vezi ca se investeste in acest aspect. ar insemna ca intreprinzatorii ar deveni investitori cu cap 🙂 dar ar fi mai cu cap daca nu ar plati teste de acest gen (siteaudit)

    zic si eu, ca e gratis 🙂

  9. Vivi says:

    Marius, ai foarte mare dreptate in toate observatiile tale.
    Eu am preferat sa scriu despre asta pentru ca, desi un exemplu prost, este mai bine decat deloc.

  10. Florin says:

    Se mai fac si la noi studii de usabilitate, dar rezultate nu sunt publicate.
    Sunt convins ca firmele mari de la noi fac asa ceva. Cel putin la mine asa e.
    Studii cu taskurile pe care trebuie sa le finalizeze userii in website, inregistrari in Morae (mai lipseste eyetrakingul pe inregistrari – pt ca asta e mai scumpa), intervievarea userilor dupa finalizarea taskurilor, analiza inregistrarilor, concluzii, prioritizare, implementare.

    Acum, eu sper ca tot mai multi sa evanghelizeze metodologiile folosite prin afara pentru UCD… prototyping, card sloting, A/B testing, etc.

    In cativa ani vom intra si noi in rand cu lumea 🙂

    Sunt foarte importante daca vrei ca produsul pe care il scoti pe piata sa raspunda cat mai bine nevoilor userilor.

Leave a Reply