harta detaliata | pe categorii | stiri | evolutii | intrebari si raspunsuri | grupuri (new) by vivi.ro
          ** Acesta este un site personal. Parerile exprimate in aceste pagini sunt numai ale mele si nu apartin nici unei alte entitati. **

Valoarea pieței de display advertising, .ro

IAB România anunță finalizarea unui audit al pieție de publicitate online autohtonă de display advertising (în măsura în care presupunem că regille și agențiile din România au vândut preponderent bannere și mai puțin publicitate contextuală / search), realizat de PriceWaterhouseCoopers.

Studiul “Romanian Online Advertising Study”(ROADS) realizat de IAB Romania [...] arata ca in anul 2007 investitiile in publicitatea online au insumat 42,603,201 RON, iar in primul semestru din 2008 33,873,413 RON. In 2007, piata de publicitate din Romania a totalizat, conform ROADS, venituri in valoarea neta de 42,603,201 RON fara TVA, suma calculata pe baza cifrelor de vanzari directe ale celor mai importante 11 companii din domeniu (regii si publisheri independenti).

Asta înseamnă 12.9 milioane de euro pe 2007 (la 3.3 RON/EUR în medie pe tot 2007) și 9.15 milioane EUR în prima jumătate a lui 2008, la cursul de 3.7 RON/EUR din acea perioadă.

Curios din fire și mereu dornic să îmi pun presupunerile la încercare, m-am dus repede la cifrele publicate de Boom acum ceva vreme la ei pe blog.

Boom spune că pe primul semestru al lui 2008 au încasat 3.5 milioane EUR, adică aproximativ 38% din piața auditată de IAB, cifră pe care am comparat-o cu procentul din reach pe care Boom l-a acoperit între Februarie 2008 și iunie 2008, în jur de 37% din piață. :-) Să mai zică cineva că Harta Publicității nu e relevantă. :-P

Din același comunicat, mai merită citat și asta

Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers va demara culegerea de date la inceputul anului 2009, va cuprinde analiza datelor corespunzatoare semestrului al doilea al anului 2008 si o analiza completa a anului 2008, precum si o comparatie intre datele din 2007 si cele din 2008. Studiul va fi publicat semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an cifre actualizate privind evolutia pietei de publicitate online in Romania.

Acum rămâne de văzut cum pot să văd și eu studiul ăsta de 60 de pagini, disponibil gratis membrilor IAB (din care eu nu fac parte :-) ). Sunt curios să văd și detaliile, probabil sunt foarte interesante.

Au mai scris despre asta Doru (care face extrapolări) și Orlando.

8 Responses to “Valoarea pieței de display advertising, .ro”

  1. Ionut Oprea Says:

    Salut, Vivi.

    Ca o persoana direct implicata in pregatirea acestui studiu (insa nu in culegerea datelor, care a fost realizata in deplina confidentialitate de catre PricewaterhouseCoopers), iti pot spune urmatoarele:

    1. Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) cuprinde toate formatele publicitare folosite in piata de publicitate online in Romania, si tocmai asta era unul din obiectivele lui, sa stabileasca proportiile in care sunt folosite. Cu exceptia search-ului, care e o exceptie in toate pietele si nu poate fi cuprins in astfel de studii pentru ca Google nu le declara. Insa avem in plan pentru editiile viitoare si variante alternative pentru a cuprinde cat putem si din piata de search.

    2. De vazut il vei putea vedea daca te inscrii ca membru sau daca Google se inscrie ca membru si ai acces la el acolo (noi ne-am propus sa reluam discutiile cu ei dupa ce finalizam cele doua mari proiecte de anul asta, aderarea la IAB Europe si acest studiu, si acum ca le-am finalizat, urmeaza sa reluam legatura.)

    3. Scopul acestui studiu nu e sa stabileasca vreo cota de piata, informatie care nu le-ar folosi decat furnizorilor, pentru eventuale actiuni de PR, ci sa ofere informatii relevante despre volumul pietei, per total, pe formate, pe industrii, precum si evolutia in timp pe toate aceste segmente. Acestea sunt informatii importante pentru toate companiile cu activitate in zona publicitatii pe internet.

    4. Daca a zis cineva ca harta pe care o faci nu e relevanta, sper ca a devenit mai intelept intre timp. Totusi, eu sustin in continuare ca nu exista o relatie directa intre cota afisarilor/site-urilor si cota de piata a vanzarilor pentru regii si publisheri. Dar asta e o presupunere personala, si n-are legatura cu acest studiu, care, spre deosebire de toate estimarile de pana acum, contine cifre reale.

  2. Vivi Says:

    @Ionuț: apropo de 1, lăsând de-oparte Google și search advertising, cam care ai spune că e ponderea display advertising vs. contextual advertising vs. alte formate din piața evaluată în studiul de mai sus?

  3. david Says:

    As dori sa gasesc si eu undeva pe web-ul romanesc un articol competent despre primii pasi ca publisher online. Peste tot se vorbeste doar despre granzi si despre sume ametitoare dar este foarte greu, daca esti la inceput de drum, sa afli informatii despre ce anume trebuie sa faci ca sa monetizezi un site. Ce trafic ar trebui sa am ca sa ma bage in seama o agentie de publicitate? Cati bani pot spera sa castig pentru un site care are, de exemplu, 200.000 de pageviews pe luna?

  4. Ionut Oprea Says:

    Evident ca display advertisingul are partea cea mai mare, nu iti pot spune care e exact proportia din studiu pentru ca e o cifra care face parte din raportul complet, si nu o pot face publica.

  5. Liviu Says:

    Interesant studiul, multumim vivi.

    O mica precizare, RON/EUR nu EUR/RON :)

  6. Gabi Boaca Says:

    David: de obicei ceea ce ceri tu acolo se cheama consultanta si costa bani. Se mai poate obtine si (relativ) gratuit in cazul in care lucrezi in parteneriat cu o regie de publicitate OK si daca insisti suficient.

  7. Vivi Says:

    @david: încearcă să întrebi pe forumuri dedicate de webmasteri, să vezi experiențele fiecăruia, citește blogul ăsta (ia-l la rând de la început) și altele despre publicitate. Dacă faci asta o lună sau două ar trebui să începi să îți faci o idee bună despre cum stau lucrurile.

    Rar o să găsești, în orice domeniu, un “cum să faci bani pentru începători” (sau dacă sunt astfel de ghiduri, sunt tâmpenii) pentru că experiența fiecăruia e unică și deși există niște recomandări vagi, nu există o soluție unică sau garantată.

  8. Display/contextual advertising în 2008: 19 milioane EUR › Știri despre publicitate online în România Says:

    [...] și context, același IAB evalua în Decembrie că [valoarea piaței de publicitate a fost de] … 12.9 milioane de euro pe 2007 (la 3.3 [...]

Leave a Reply