harta detaliata | pe categorii | stiri | evolutii | intrebari si raspunsuri | grupuri (new) by vivi.ro
          ** Acesta este un site personal. Parerile exprimate in aceste pagini sunt numai ale mele si nu apartin nici unei alte entitati. **

Targetare mai buna, but how about privacy?

Boom anunta pe blogul lor ca, incepand de saptamana asta, pot face targetare demografica mult mai precisa pentru utilizatorii de internet din Romania.

Dupa logarea unui membru intr-unul din siturile care au acceptat sa faca acest tip de publicitate, pe baza unui cookie, AdServerul va urmari acel utilizator in navigarea sa in websiturile din reteaua Boom si i se va servi publicitate targetata, in functie de sex, varsta si alte date care le colecteaza websiturile si le pun in legatura cu Softure.

Acum ce as vrea eu sa stiu este daca asta nu cumva incalca privacy-ul utilizatorilor respectivelor site-uri. Oare atunci cand acesti utilizatori au completat profilele in ’site-urile participante’ au fost de acord ca informatia lor sa fie urmarita apoi in intreg lantul lor de navigare pe internet?

Mie unul gandul mi se pare scary si ma intreb daca sunt singurul ingrijorat de asta, mi se pare un pic evil si unfair fata de utilizatori. IAB ce parere are?

De ce se vorbeste despre ‘site-urile care au acceptat acest tip de publicitate‘ in loc sa se vorbeasca despre ‘utilizatorii care au acceptat sa vada acest tip de publicitate‘?

Oare citeste cineva toate reactiile si discutiile din jurul Facebook Beacon?

[update] Doru Panaitescu scrie despre asta aici.

28 Responses to “Targetare mai buna, but how about privacy?”

  1. sorin Says:

    Nu cunosc detaliile juridice sau nu stiu eu de ce alta natura…insa cred ca demersul celor de la Boom este extraordinar…eu ca user de sex masculin nu sunt interesat de publicitate la rujuri sau masini ptr dame…astfel ca mi se va oferii publicitate de care sunt cu adevarat interesat…nu poate decat sa ma bucure!

  2. Vivi Says:

    Sunt convins ca unor utilizatori le-ar putea fi utila, dar altora o sa fie deranjanta.

    Sunt doua probleme pe care eu le vad aici:

    1. Acum orice angajat Softure ar putea sa afle site-urile pe care te dai tu, in fiecare zi. Vor stii pe ce site intri, cat stai acolo, unde te duci dupa apoi si mai mult, informatia asta va fi probabil asociata cu numele tau. Poate nu vor face asta, dar nu au specificat nicaieri cum sunt pastrate datele tale, unde, cine are acces, de ce (iar Boom/Softure nu sunt cea mai etica companie din lume).

    2. Ce vei face atunci cand vor aparea reclame care iti vor targeta numele? “Sorin, am vazut ca ai vizitat pe sfatulmedicului articole despre cancer. Nu-i asa ca ai vrea sa cumperi medicamentul asta“? Si mai ales, cum vei reactiona atunci cand reclama asta va fi vazuta pe ecranul tau de un coleg de servici? Sistemul asta deschide precedente nu foarte fericite.

    Sau poate atunci cand, vazand ca esti barbat / 65 ani / venit mediu, iti vor umple ecranul cu reclame la Viagra (pe care le vor vedea, din nou, si cei care poate trec pe langa calculatorul tau cand te dai pe net).

    Cat timp nu exista posibilitatea de opt-out, toata treaba asta deschide precedente care pot duce in directii foarte foarte neplacute pentru a abuza utilizatorii de internet.

  3. Gabi Boaca Says:

    Vivi,
    sistemul este mult mai simplu de atat si nu implica utilizarea datelor de trafic (site-urile pe care le-ai vizitat, timpul petrecut pe un site, bounce-urile), datelor personale (nume, adrese de email, etc) si nici nu leaga unele de altele aceste informatii.
    La punctul 1: informatiile mentionate de tine nu se stocheaza. Cat despre afirmatia ca Boom nu e cea mai etica companie din lume – am auzit niste vorbe si despre Google (http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/6740075.stm SAU http://www.news.com/Googles-cookie-cut-may-not-be-enough-for-EU/2100-1029_3-6197397.html)

    La punctul 2: repet informatiile de genul NUME, EMAIL, etc nu se stocheaza. Intentia este targetarea pe PROFILE DEMOGRAFICE si nu pe PERSOANE. Din cate imi aduc aminte, e adevarat ca doar din istoria recenta, Boom nu a promovat Viagra si nici alte produse pentru disfunctii erectile (nu ca ar fi o problema daca ar face-o) si, mai mult, s-a aliniat regulilor IAB cu privire la publicitatea online.

    Am sa consider ca postul tau se bazeaza pe o cantitate insuficienta de informatie si am sa astept ca informatia sa fie available pentru a putea avansa cu discutia.

  4. Vlad Says:

    Datele personale reprezinta o chestiune foarte sensibila si din respect pentru utilizatori, strategia corecta trebuie sa fie opt-in (explicit si la vedere, nu ingropat in termenii de utilizare), nu opt-out. Sigur ca treaba asta ar fi prezentata intr-o lumina extrem de pozitiva, si majoritatea ar fi de acord – de ce nu – insa utilizatorul trebuie sa fie constient ca:

    a) datele sale personale ajung in bratele unor terti si
    b) tertii se vor folosi de respectivele date pentru a-i arata aduri “interesante” (cine stie, poate asta i-ar spori si interesul)
    c) tertii au acces la istoricul mai mult sau mai putin complet al navigarii utilizatorului si trebuie sa-l asigure ca nu vor fi colectate informatii ce pot duce la identificarea sa si mai ales ca nu vor fi transmise si altor entitati etc

    Altfel, initiativa laudabila.

  5. Vivi Says:

    Gabi, multumesc pentru raspuns, exact la astfel de clarificari ma astept. Mi-ar fi placut sa fie intr-un comunicat oficial lucruri de genul asta si mi-ar placea ca oamenii sa fie mai ingrijorati si mai sensibili la asta.

    Poti comenta si absenta posibilitatii de opt-out dintr-un astfel de sistem?

    Campanie la Viagra era doar un exemplu foarte dramatic si evident deranjant, insa se pot imagina si alte exemple care ar putea deveni sensibile pentru utilizatori.

  6. Gabi Boaca Says:

    Vivi, se pregateste si un comunicat oficial cat de curand (astazi din cate stiu), comunicat care va oferi toate informatiile necesare. Ce imi doresc, inainte de trimiterea comunicatului oficial, este sa intelegem ca:
    - nu se incearca utilizarea datelor personale fara acordul utilizatorului
    - posibilitatea de a targeta demografic ar reprezenta un PLUS in publicitatea online, atat pentru utilizator cat si pentru advertiser.

  7. Bogdan Says:

    Datele personale nu sunt doar nume, email , etc. ci poate foarte bine sa fie o adresa de IP, care corelata cu alti factori sau chiar singura duce la o persoana identificabila, ceea ce se inscrie foarte bine in definitia romaneasca a datelor cu caracter personal (vezi legea 677 art 3 lit a – http://www.legi-internet.ro/index.php/Lege_nr_677_2001_cu_privire_l/80/0/?&L=2 )

    Asta nu insemna ca sistemul sa fie problematic ab initio- dar cita vreme nu exista un privacy policy (si care nu trebuie sa fie un comunicat de presa) explicit al lui boom.ro – cu siguranta naste intrebari serioase…

  8. Vivi Says:

    Un articol editorial interesant din New York Times exact pe tema asta:
    http://www.nytimes.com/2008/03/10/technology/10privacy.html?_r=1&oref=slogin

    Consumers have not complained to any great extent about data collection online. But privacy experts say that is because the collection is invisible to them. Unlike Facebook’s Beacon program, which stirred controversy last year when it broadcast its members’ purchases to their online friends, most companies do not flash a notice on the screen when they collect data about visitors to their sites.

    “When you start to get into the details, it’s scarier than you might suspect,” said Marc Rotenberg, executive director of the Electronic Privacy Information Center, a privacy rights group. “We’re recording preferences, hopes, worries and fears.”

    But executives from the largest Web companies say that privacy fears are misplaced, and that they have policies in place to protect consumers’ names and other personal information from advertisers. Moreover, they say, the data is a boon to consumers, because it makes the ads they see more relevant.

  9. Gabi Boaca Says:

    @Bogdan: esti de acord ca toata polemica se poate rezolva prin includerea in “Termeni si conditii” a unui articol care anunta faptul ca datele pot fi folosite de catre terti?

    @Vivi: imi pare bine ca ai citat respectivul articol, pentru ca intr-adevat e un punct de vedere extrem de pertinent si pe care nu stiu cati l-au luat in calcul; e clar ca vedem cu totii reclame “la greu” in online, chit ca efectuam o singura activitate (citit mail, intrat pe messenger, citit stiri, etc) – de ce nu ar fi aceste reclame intrucatva relevante, astfel incat sa nu mai fiu obligat as “vizionez” reclame la rujuri, concerte de streaptease masculin, creme anti-rid/celulita/par pe maini/samd.? Daca reusesc sa realizez un sistem care nu stocheaza informatii personale fara acordul utilizatorului nu se cheama ca este o imbunatatire a sistemului de livrare de reclama?

  10. Bogdan Says:

    Gabi, nu chiar.. Din pacate nu stiu exact ce date se colecteaza si cum se face targetare.. asta voi stiti mai bine. Dar de principiu vorbind, daca nu este vorba de targetare se poate rezolva doar prin privacy policy. Dar nu doar prin articolul ref. la datele folosite de terti, si nu numai al vostru, ci si al site-urilor participante.

    Parerea mea – asa mai pe NV. :-)

  11. Mihai Says:

    Ha ha!
    Fac targetare demografica, maresc preturile, si dupa aia se plang ca-i piata publicitatii online prea mica!
    Daca media de incarcare e de 8-9% pe site-urile din regiile online, pe cine ar interesa sa cumpere publicitate, chiar si targetata, la preturile astronomice pe care le practica! N-am vazut pret mai mic de 40 RON / CPM la niciun site reprezentat de regie!

    Care-i ideea ca eu nu o inteleg? Tin preturile sus ca sa stea cu 90% din afisari goale? Nu au oameni sa faca vanzari decat pentru 10% sau care-i motivul pentru care nu scad preturile?

  12. nelu Says:

    Mihai fa tu o regie cu jumatate de pret. Daca reusesti sa oferi Publisherilor cu 30% mai mult venit, putin o sa le pese acestora de celalalte regii.

  13. Magda Says:

    Vivi,

    Principiul este simplu. Tu cand intri pe un site din retea, adserverul iti aloca oricum un ID numeric aleatoriu pe un cookie pe baza caruia se fac limitari de frecventa de exemplu. In varianta login, ID-ului respectiv i se mai adauga 2 informatii: age interval & gender care ii spune adserverului ca esti barbat din grupa de varsta 20-27 de exemplu. That’s all. Fara email, nume si alte date personale.

  14. Marius Says:

    Cum 40 RON/CPM minim?
    Uite la astia! http://www.info-city.ro/publicitate.html !
    Nujtiu daca sau cat reusesc sa vanda, dar de la 40 la 15 e ceva diferenta!

  15. Gabi Boaca Says:

    Mihai, nu imi place sa discut cu persoane neidentificate, prefer sa discut cu animalele, asa ca o sa iti raspund o singura data. Aproape 87% dintre site-urile din portofoliul Boom au CPM sub valoarea mentionata de tine, e adevarat aproape de aceasta valoare (pentru leaderboard). De asemenea, valoarea medie a CPMului este de 43.8 RON. Cifrele nu sunt confidentiale, se afla in rate-cardul Boom.
    MArius: Adevarul e ca iar comparam Dacia cu Bmw si ne intrebam “cum o reusi, domne, bemveul sa vanda, ca masinile lor ie mai scumpe decat Dacia”

  16. Mihai Says:

    Gabi Boaca, ma cheama Mihai Ruta. Poti cere si adresa de mail admin-ului. Pot sa-ti trimit si CNP-ul daca vrei! Acum Maria Ta este multumita? In legatura cu BMW-ul Boom-ului! De ce vinde sub 15 % daca tot e asa de smecher?

  17. Gabi Boaca Says:

    Mihai Ruta, nice 2 meet u online…
    Mi-ar placea sa cred ca ai terminat de rezolvat toate problemele businessului pe care (sper ca) il conduci sau la care (cred ca) esti angajat si doar din motivul asta te focusezi pe ce se intampla in alte companii. Din fericire dupa ‘89 ne bucuram de o libertate care tie (si altora) le permite sa concureze orice business, din orice domeniu; daca tu crezi ca poti vinde mai bine de atat, poti sa incerci sa fii mai bun decat Boom, ARBO, MPI sau oricare alt player (apropo, dl Calin Rotarus de la ARBOmedia a declarat undeva spre inceputul anului ca gradul de ocupare e de 8-9%, daca imi aduc bine aminte).

    Acum, ca sa intelegi ca de fapt 15% e un grad MARE de acoperire, sa facem un mic calcul:
    - in reteaua Boom avem cam 435 mil afisari pe luna; (conform trafic.ro)
    - sa presupunem ca am avea un grad de acoperire de 30% (dublu fata de cel mentionat de tine);
    - inseamna ca ar trebui sa vindem 130 mil afisari
    - la un CPM mediu de 11 EUR (40 RON) ar insemna un buget de 1.4 mil eur PE LUNA
    - ceea ce ne duce la un buget anual consumat DOAR LA BOOM de 17 mil EUR
    - Din cate imi aduc aminte prognoza pe 2008 este de 16 mil eur pt TOATA PIATA. Deci… nu se poate grad de acoperire de 30%… Q.E.D.

    Te invit sa faci calcule si cu un CPM mai mic, si sa tii cont ca din total bugete de advertising buna parte merg spre proiecte speciale (dupa cum ai auzit anul asta toata lumea vrea proiecte speciale :) ), o mica parte (din ce in ce mai mare) pe search adv. Daca mai pui la socoteala ca nu toate site-urile au strategii de dezvoltare coerente si de succes, ca rata de penetrare a internetului in tara a fost in 2007 de 24%, ca tehnologiile web nu sunt suficient de cunoscute de catre advertiseri cred ca iti dai seama de ce 15% este bun.

    Mult succes!

  18. Mihai Says:

    Gabi, problema mea este ca preturile reclamelor online sunt mult prea mari daca faci o comparatie cu GRP-ul televiziunilor, care se invarte pe la 300 Euro! Este adevarat, costul de initiere este mult mai mare decat in online, dar pe mine ma intereseaza in principal cat platesc pentru o audienta de 110.000 sau mia de afisari cum o calculati voi in online. (cu toate ca m-ar interesa mai mult nr. de vizitatori decat nr. de afisari).
    Daca faci calculele astea, o sa intelegi primul meu post si afirmatia mea ca reusiti sa vindeti doar 8-15% si ca bugetul pt online este atat de mic!

    Sunt convins ca regiile gen Boom sau Arbo sunt foarte multumite sa vanda scump, pentru ca probabil incaseaza procente mari din vanzari mici (cam ca la firmele de imobiliare..cu cat pretul mai mare, cu atat comisionul mai mare….). Sunt mai mult decat convins ca nu exista o concurenta serioasa intre regii. Sunteti 2 mari + 3 mai mici din cunostintele mele. Cum ar fi daca ati fi 20 mari + 40 mici? Atunci probabil ca o sa fie extraordinar de profitabil si pentru mine sa incep sa bag bani in online + sunt convins ca bugetul online o sa expodeze de cateva zeci de ori!

    Pana in acel punct probabil ca or sa treaca cel putin 5 ani! Pana atunci PR-ul o sa va functioneze probabil perfect: Noi vindem scump dar putin pentru ca vindem Bmw (cu niste profituri uriase comparativ cu CA – sunt curios cand or iasa cifrele pe MFinante)!

    Frumusetea economiei de piata (sper sa fie asa ceva si in Romania) consta in auto-reglarea cererii, ofertei si a pretului! Depinde cand se prind primii jucatori mari ca “saraca” piata online de doar 15 mil euro este un BLUF! Sau cine stie! Poate nici macar n-o sa mai trecem prin firme din Romania! Orice firma poate sa-si faca un Card!

  19. Gabi Boaca Says:

    Yeah, right… de parca ar trebui sa fii ghicitor cu diploma sau cercetator la NASA ca sa iti dai seama ca TVul pierde din ce in ce mai mult din targetul tanar… Din punctul meu de vedere online-ul, chiar si la nivelul actual, nu se compara cu TVul dpdv atingerea audientei. Cel putin pe nise… Referitor la faptul ca e scump, percep aceasta “scumpete” ca un rezultat concret al calitatii oferite, desi nu intotdeauna se poate oferi valoarea de care e capabil acest mediu. Eu inca nu pot sa inteleg cum poti sa arunci milioane de euro pe un canal TV si sa te zgarcesti (a se citi “sa negociezi”) pentru 1-2 mii de euro pe online in conditiile in care pe TV nu ai canale de nisa pe auto/telecom/banking (principalii spenderi pe internet, nu in ordinea asta).

    Ma gandeam si eu ca de fapt de-aia nu vin bani in online, ca Boom si concurentii sai au sa mentina vanzarile mici si fac tot felul de carteluri. Dupa cum cred ca am zis si in comentariul anterior motivele pentru care tu “nu bagi bani in online” sunt: ca nu toate site-urile au strategii de dezvoltare coerente si de succes, , ca tehnologiile web nu sunt suficient de cunoscute de catre cei care baga bani, etc…

    Din alt punct de vedere as spune ca e foarte bine ca nu bagi bani in online; mie, colegilor mei si vanzatorilor din companiile concurente ne-ar fi fost cam peste mana sa explicam inca o data de ce:
    - “bannerul pe care l-am platit nu sta fix pe pagina, ci mai apar si alte reclame”,
    - “reclama are mai putini cm decat mi-aia aratat prima oara”,
    - “ce se intampla daca concurenta mea da click pe reclama mea ca sa imi consume banii”, etc

    Ca orice tehnologie noua online-ul are adversari pe cei care din obisnuinta si din dorinta de a evita schimbarea (caracteristica proprie tuturor oamenilor) prefera sa mearga pe vechile metode. Din pacate, cine nu se schimba/adapteaza s-a demonstrat ca pe termen lung va pierde…

  20. Vivi Says:

    Gabi, tu ca vanzator de publicitate ar trebui sa te bucuri cand cineva te intreba toate intrebarile respective. Inseamna ca este interesat, ca ii poti explica de ce, ca il poti educa si atunci cand va intelege vei avea un client care va investi mai mult in viitor.

    Sa explici toate lucrurile respective unui client si sa te asiguri ca are rezultate cat mai bune este o investitie in compania la care lucrezi pentru ca aduce bani, aduce rezulate, aduce clienti care vor cheltui mai mult ptr ca vad rezultate. Este o investitie in tine care probabil, ca sales person, ar trebui sa iei comision din ceea ce vinzi.

    Din pacate pentru industria de advertising online de la noi, oameni buni de sales nu sunt foarte multi.

  21. Mihai Says:

    Ca sa imit un ministru de-al nostru: Good point Vivi!

  22. Gabi Boaca Says:

    Vivi, cand omul intreaba ii raspund. Cand omul arunca mai intai cu pietre si emite idei si ipoteze fara a cere in prealabil informatii concrete consider ca a face “evanghelizare” este pierdere de timp; nestiinta e normala pe cand ignoranta nu.

  23. Vivi Says:

    Gabi, atunci cand cel care intreba vrea sa ‘bage bani in online’ asa cum spui tu, poate sa fie cel mai incapatanat, idiot, datator cu pietre, aiurit si ignorant om. Ar trebui sa incerci sa fii cu el la fel de amabil, rabdator, explicativ si educativ ca si cu cel mai drag client al tau. Sa te bucuri ca il ai ca si client si sa ii arati calea cea buna.

    Nu sugerez sa petreci zile si zile cu el, dar nici sa fii exasperat ca nu coopereaza sau ca nu intelege. You’re a sales person, ar trebui sa vinzi ceea ce ai tuturor celor interesati sa cumpere, nu doar celor de care iti place.

    Poate gresesc, I’m not a sales person.

  24. Gabi Boaca Says:

    Yes, Vivi, you’re not… :) Si suntem offtopic de ceva timp… :)

  25. Mihai Says:

    Gabi, poate n-ai inteles ideea, asa ca o spun mai clar:

    PENTRU CE VINZI TU, TINAND CONT DE REZULTATE, AUDIENTA, NISA, VANZARI, ETC: ESTE MULT PREA SCUMP PENTRU COMPANIILE MARI, CARE-SI PERMIT SA INTRE PE TV!!
    RAPORTUL EFICIENTA/PRET PE ONLINE NU IESE LA CALCULE!

    Poti sa-mi zici orice, din punctul meu de vedere, este mult mai rentabil un spot intr-o telenovea ca sa vand detergenti decat sa pun bannere pe site-uri de femei! Poate exemplul este gresit din cauza audientei pe net: Sa renuntam la detergenti…sa zicem.. deodorante pt femei….. imi pare rau…nu iese… poti sa te plangi tu cat vrei si sa o sustii pe a ta!

    Pana cand preturile nu ajung la 50% din ce se ofera acum……sanatate si bafta!!!

  26. Gabi Boaca Says:

    Salut Mihai, poate reusesc sa te conving de contrariu daca discutam pe cifre / studii / volume consumate efectiv. Discutia a deviat de la targeting si privacy catre costuri si eficienta comparativ online vs tv, dar putem detalia fara nici o problema pe private. Daca doresti acest lucru da-mi te rog un email pe gboaca [arond] gmail [punct] com.

    Multumesc,
    Gabi

  27. Mihai Says:

    Sa-ti dau mail ca sa-ti pierzi timpul cu explicatii de genul:

    - “bannerul pe care l-am platit nu sta fix pe pagina, ci mai apar si alte reclame”,
    - “reclama are mai putini cm decat mi-ai aratat prima oara”,
    - “ce se intampla daca concurenta mea da click pe reclama mea ca sa imi consume banii”, etc ?

    Nu mersi!
    Mai exista 1 regie mare plus 3 mai mici!

    Bafta!

  28. Gabi Boaca Says:

    Avantajele pietei concurentiale… :) )) Mult succes! :)

Leave a Reply