harta detaliata | pe categorii | stiri | evolutii | intrebari si raspunsuri | grupuri (new) by vivi.ro
          ** Acesta este un site personal. Parerile exprimate in aceste pagini sunt numai ale mele si nu apartin nici unei alte entitati. **

Nimic nu durează o veșnicie

June 22nd, 2010

De multe luni tot vreau să îmi iau inima în dinți și să îi pun fundă roșie Hărții Publicității. A venit timpul să îi pun punct. Știam asta de multă vreme, dar am simțit nevoia să închei oficial. :-)

Știu că harta asta a fost utilă multora și ăsta a fost motivul pentru care am întreținut-o atâta vreme. A fost un lucru de care mi-a păsat, a fost un lucru care pentru mine a contat, încercarea de a aduce niște transparență pe piața românească de publicitate online.

Închei proiectul ăsta cu sentimentul că am reușit să fac ce mi-am propus. Chiar dacă a fost criticat des, dezbătut, combătut, analizat, trăiesc cu convingerea că a atins oamenii care trebuie și că a ajutat.

În același timp, închei proiectul ăsta cu un gust amar. În ultimul an piața românească de publicitate online m-a dezamăgit și asta s-a întâmplat mai ales pentru că anumite lucruri au încetat să aibă sens pentru mine.

Nu înțeleg cum există oameni care mai lucrează cu Digital Ads după ce țeapă a tras Boom, n-am înțeles cum de zece ani se tot fac studii de caz despre cât de eficient este internetul, dar atunci când ai o campanie tot vindem niște afișări, nu pricep scandalurile ca la ușa cortului, iar eternul refren “nu e chiar așa cum crezi tu” mă obosește.

Oricum, voi lăsa site-ul ăsta în picioare. Este un jurnal bun pentru patru ani de industrie de publicitate online românească, un exercițiu util pentru oricine vrea să înțeleagă ce s-a întâmplat, și un mic colț cu amintiri pentru o seară ploioasă și un pahar cu vin.

Când trag linie și adun și relele și bunele, iese un lucru pozitiv, un proiect prin care am ținut legătura cu prieteni, care de multe ori m-a amuzat și m-a bucurat, și care de multe ori mi-a ținut loc de hobby.

Vă mulțumesc mult tuturor pentru că l-ați folosit și mă bucură imens că v-a fost util.

BRAT în luptă cu trafic.ro

January 28th, 2010

Mă cam decisesem să închid harta publicității, după cum dealtfel bine ați remarcat, nu am mai actualizat-o de mult timp.

Dar dacă este ceva care mă motivează și mă incită este când cineva spune “nu, nu poți face asta”. Mă gândesc că în principal această știre din newsletterul BRAT pe care tocmai l-am primit se referă la trafic.ro și încercarea BRAT de eliminare definitivă a acestuia ca sistem de raportare… dar oare mi se aplică și mie? :-)

Utilizarea rezultatelor SATI

Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI) este realizat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) din 2007 si masoara in prezent performantele a aproximativ 350 de siteuri din Romania. Rezultatele studiului privind traficul, audienta si profilele sociodemografice ale vizitatorilor siteurilor sunt puse la dipozitia beneficiarilor SATI prin aplicatii specializate in realizarea planurilor de media si in exploatarea datelor de trafic si audienta.

Companiilor interesate de rezultatele studiului pot deveni beneficiari ai SATI in conditii stabilite de Consiliul Director si Adunarea Generala BRAT. Doar beneficiarii SATI au dreptul de a utiliza rezultatele studiului, in conformitate cu regulile stabilite de comun acord in cadrul asociatiei. In afara acestora, BRAT nu a dat acordul de preluare a rezultatelor studiului, sub nici o forma, niciunei companii. BRAT este proprietarul exclusiv al tuturor rezultatelor obtinute prin SATI, preluarea rezultatelor studiului fara acordul explicit al BRAT reprezentand o incalcare a drepturilor asociatiei.

BRAT atrage atentia ca alaturarea rezultatelor obtinute prin intermediul SATI cu alte date de audienta sau trafic al siteurilor din Romania, obtinute din orice alta sursa in afara SATI, induce o evaluare eronata a performantelor siteurilor.

BRAT recomanda membrilor sai utilizarea cu profesionalism si responsabilitate a rezultatelor de audienta si trafic, acordand atentia cuvenita tuturor aspectelor implicate de realizarea si interpretarea analizelor pe baza acestor rezultate, cum ar fi : metodologia si standardele utilizate, perioada de raportare, definitiile utilizate pentru indicatorii analizati, sursa datelor si altele.

Să mă simt cu musca pe căciulă? Mă dă cineva în judecată? :-)

Intact schimbă echipa. Serios.

September 29th, 2009

Dacă data trecută când Dragoș Stanca a anunțat asta, Sorin Danilescu se tot ascundea după deget, acum zvonul respectiv se confirmă

“Am luat aceasta decizie ca urmare a unor grave erori manageriale, despre care nu pot oferi detalii, si a neatingerii obiectivelor propuse. Magdalena Zander si Gabriel Boaca sunt in preaviz, insa nu mai reprezinta Intact Interactive”, a declarat, pentru Wall-Street, Sorin Danilescu.

Potrivit acestuia, Intact Interactive se afla in prezent in negocieri pentru gasirea unor inlocuitori. Pana la finalizarea acestor negocieri, operatiunile de vanzari ale Intact Interactive vor fi coordonate de Ioana Stoicescu, director operational, a adaugat Danilescu.

Via wall-street.

Magda, multă baftă în continuare.

Bârfă de pe tușă despre AdEvolution

September 20th, 2009

Dacă urmăriți publiciatea online probabli știți că există discuții despre introducerea monitorizării BRAT și pentru campaniile online în sine, o transparență a campaniilor care intră pe diverse site-uri, cât, cum, unde.

Un set de date foarte foarte util celor din industrie, o transparență care ar elimina o dată pentru totdeauna neîncrederea celor care cumpără reclamă în faptul că reclama lor chiar a fost afișată.

Oare a remarcat cineva că singurii care s-au opus public aceste idei au fost AdEvolution?

Clientii mari de publicitate din US si nu numai dispun de tehnologie proprie care masoara campaniile (coduri de tip third-party), iar la noi exista deja cateva agentii si clienti care isi masoara campaniile web cu tehnologia proprie, evitand astfel orice fel de confuzie legata de volumul exact de media-web pe care l-au desfasurat.

Ceea ce refuza sa inteleaga o buna parte a unor reprezentanti din media traditionala este ca internetul apartine in mare parte proprietarilor individuali de diverse situri (sau antreprenori), iar viitorul este al lor cu siguranta.

Sublinierea îmi aparține, și aș zice eu că pe o piață mică și meschină ca a noastră, ăsta este tocmai argumentul pentru care este nevoie de această transparență, pentru când ‘agenția’ poate să facă ce vrea ea cu tehnologia proprie.

Găsiți un post foarte bun despre povestea asta la Orlando.

Harta Publicitatii, 19 Septembrie

September 19th, 2009

Vara asta New York-ul m-a tinut ocupat cu petreceri, prieteni, zile de nastere, plaja…. Harta Publicitatii a fost ultimul lucru la care mi-a stat gandul (mai ales ca sunt dezamagit de gustul amar pe care mi-l lasa industria asta in ultima vreme). :-)

Oricum, stiu ca Harta este utila multora si curios si eu sa vad ce s-a intamplat dupa fiasco-ul Boom.ro, am actualizat-o.

In primul rand, sistemul de livrare nu s-a schimbat deloc. Boom o fi dat faliment, dar codurile sunt toate aceleasi, adserverul este exact acelasi, toate sunt la locul lor, inca o dovada ca falimentul asta a fost o mare tzeapa, in stil romanesc.

Ma mira foarte tare este ca atâtea site-uri rămân la ex-boom, după o figură care miroase a țeapă până aici în America. Poate că sunt site-uri abandonate, poate i-au vrajit cu vorbe dulci, însa eu nu știu cum cineva cu mintea la cap poate face afaceri cu o firma care a dat faliment doar de forma ca să nu își achite datoriile, dupa care continuă sa activeze practic neschimbat.

Cat despre harta in sine, uite cam ce am vazut eu ca s-a intamplat:

  • Boom.ro – filebox se vand singuri, chip.ro par sa se fi intors la arbo, cursvalutar.ro a migrat in bloombiz, portalroman, dreptonline, transindex, animale.ro,
  • AdEvolution – eastrolog a plecat, anuntul.ro, home.ro este abandonat complet. Reteaua pare sa fie in mare stabila.
  • Arbo – iturism, cstrike.ro, 123auto pleaca. Clubafaceri revin la Arbo (nu va scapa niciodata internetul romanesc de ei?), romanialibera se muta de la boom (dupa ce s-au vandut singuri o vreme?), flu.ro, formula-as, imopedia.ro.
  • Intact – vodafone.ro nu e clar ce se intampla (poate au realizat in sfarsit ca e stupid sa vinzi publicitate pe un site de companie), publitim, indexstiri, romjob nu mai sunt in retea. Incep sa vanda ydetector.ro, euroavocatura, bucuresteni, 4vip si cateva altele, ajungand la 80 de site-uri in portofoliu dar ramanand la imediat sub 15% reach din piata.
  • MediaPro – cancan au inceput sa vanda singuri publicitate printr-un server openx. Conquiztador, profm, protvintl, infopro si procinema s-au mutat pe IBU ProTV si de aceea MPI a scazut cu doua procente, chiar daca au adaugat cateva alte site-uri mici in portofoliu.
  • Site-urile plecate de la MPI s-au mutat la IBU ProTV care a crescut cu un procent.
  • Realitatea Catavencu a consolidat niste site-uri. standard, themoneychannel, moneyline si moneyexpress au devenit toate money.ro (sau subdomenii pe money.ro). anuntrapid.ro are acum AdSense.
    Au inceput in schimb sa vanda publicitatea de pe metropotam, iqads, newsin, superbebe, autonovo

  • InternetCorp e acelasi ca intotdeauna
  • Adevarul au adaugat si ei site-uri – tribuna.ro, adevarul.es, adevarul.it, moniturulcj, clickpentrufemei, desteptarea.ro… toate insa site-uri destul de mici si toate ziare (spre deosebire de realitatea catavencu care se extind si investes in online in general).
  • Despre Splendid si AdTarget, dinozauri ai internetului romanesc, nu prea merita sa comentez.
  • Mi-ar placea ca SanomaHearst sa faca ceva sa mai urce un pic, faptul ca sunt chiar si in urma rol.ro ar trebui sa fie un motivator pentru ei.
  • Reteaua AdSense a ramas cam la fel ca volum si numar de site-uri, iar din Mai incoace nu s-a mai inscris nimeni in Brat, care acum monitorizeaza 300 din cele 400 de site-uri pe care se vinde publicitate si acopera 85% din traficul de internet care vede publicitate online.

Sunt convins ca s-au strecurat greseli mai sus. Partial pentru ca nu e trivial sa detectezi automat ce se intampla pe internetul romanesc, partial pentru ca nu am mai acordat suficienta atentie la ce se mai intampla recent.

Daca imi spuneti ce e gresit, corectez. Bafta!

Intact Interactive schimbă echipa

September 11th, 2009

Nu prea mai urmăresc eu atât de îndeaproape publicitatea românească în ultima vreme, dar știrea asta e prea tare și trebuie să scriu despre ea. :-)

Zvonul publicat acum cateva minute de Orlando Nicoara pe Twitter este corect. Frictiunile dintre noul director new media Intact Media Grup, Sorin Danilescu, si echipa adusa de la Boom de fostul sef Bogdan Gavrila au culminat cu demiterea intregii echipe aflate sub conducerea Magdei Zander.

Decizia s-a comunicat intern inca de luni, insa pana azi au avut loc negocieri in care, din sursele mele, a fost implicata si Camelia Voiculescu. In cele din urma, Sorin Danilescu si-a impus punctul de vedere. Cu ce argumente, ramane un mister (momentan).

De pe blogul lui Dragoș Stanca, fondatorul F5 (divizia de New Media de la Realitatea Cațavencu).

Sorin Danilescu a fost, din câte știu eu, întotdeauna un critic al pieței de publicitate, și el ca și mulți dintre noi un pic scârbit de eternele scandaluri dintre dinozaurii pieței.

[update] Sorin Danilescu spune că nu e așa. A fost un zvon fun oricum, ceva sigur se întâmplă. :-)

Sorin Danilescu Says:
September 11th, 2009 at 17:04
[...]
Din cate imi aduc aminte, in ultimele 3 saptamani nu am semnat nici o demitere si nici nu am primit o demisie.

O idee năstrușnică

September 9th, 2009

Tocmai mă gândeam ca publicitatea românească seamănă cu un meci de fotbal de divizia C.
Deși miza e destul de mică, jucătorii tot iau la bătaie arbitrul când se enervează. :-) Că așa-i în fotbal. :-)

Blog AdWords România

September 1st, 2009

AdWords are acum blog oficial în limba română, pentru România, http://adwords-romania.blogspot.com/.

De ce un blog Google AdWords pentru România?

Noi, echipa Google AdWords România, dorim să îi ajutăm pe utilizatorii noştri să obţină cea mai eficientă publicitate posibilă. Ştim că rezultatele nu se măsoară în numărul de clicuri ci în rentabilitatea investiţiei şi suntem convinşi că, cu cât utilizatorii noştri învaţă şi înţeleg mai multe despre programul Google AdWords, cu atât obţin mai multe rezultate imediate. Acest spirit a determinat lansarea unui blog oficial AdWords România: o prezenţă locală, o platformă dedicată comunicării eficiente, un loc unde vom putea fi în permanenţă în contact cu utilizatorii noştri.

În altă ordine de idei, o să încerc să actualizez și harta la un moment dat, știu că este foarte în urma a ceea ce s-a întâmplat în ultima vreme în piață. În ultima vreme îmi cam lipsește motivația pentru proiectul ăsta. Au trecut deja patru ani de când îl fac.

Boom.ro declară faliment

July 22nd, 2009

Via Gusti Roman.

Actionarii Boom au anuntat insolventa regiei de publicitate online, incercind sa obtina o reorganizare judiciara. Miscarea este gindita mai de mult, ei mutind cea mai importanta parte a portofoliului Boom pe Digital Ads inca din iarna.

Astfel de știri mă fac să mă întreb despre cum o duc oare celelalte regii de publicitate.

De ce au ocolit marketerii online Internetul

July 14th, 2009

Un articol interesant din ZF despre starea actuală a bugetelor de publicitate, pe care majoritatea jucătorilor din online-ul românesc estimau (aș spune eu, sperau optimist :-) ) că se vor muta pe online.

“Daca la sfarsitul anului trecut mizam pe faptul ca marketerii se vor reorienta si vor considera mult mai importanta prezenta internetului in mixul de marketing datorita eficientei demonstrate, primele sase luni ne-au aratat contrariul. Majoritatea s-au speriat de criza si, in loc sa caute sa optimizeze mixul in functie de eficienta, au renuntat la canalele inovative si au ramas fideli vechilor practici”, spune Bogdan Nitu, general manager al agentiei de comunicare interactiva Webstyler

“Primele luni ale anului au prins playerii online oarecum in contratimp si, in timp ce restul canalelor media reduceau serios preturile, in online aveam incercari de crestere, in timp ce in restul mediilor se taiau costuri, in online inca incepeau proiecte ambitioase. Oricum chiar daca nu va fi singura medie cu crestere, vom avea cea mai mica scadere, deci va creste cota de piata fata de offline”, considera Cristi Parvan, manager al Media Target Group

N-aș putea spune că mă miră, am mai scris despre cum oamenii din online priveau “venirea bugetelor” ca ceva inevitabil și nu ca ceva pentru care se luptau.