Harta publicitatii online din Romania

by vivi.ro
Intrebari si raspunsuri

De multe ori webmasterii se intreaba ce anume trebuie sa faca pentru a castiga bani din publicitate, cine le poate da acesti bani, cum si in ce fel se plateste. Daca nu stiti cum stau lucrurile cu publicitatea online, cititi coloana din dreapta. :-)

M-am gandit ca ar fi utila o pagina cu raspunsuri la intrebarile cele mai comune, asa ca i-am rugat pe reprezentantii agentiilor de publicitate online sa imi raspunda cat mai scurt si mai clar.

Aveti mai jos raspunsurile lor:

Orlando Nicoara, Boom.ro
  1. Q: Care a fost valoarea pietei de publicitate online in Romania in anul 2005?
    A: 2.3-2.7 mil euro

  2. Q: Cat estimati ca va fi valoarea pietei din Romania in anul 2006?
    A: 3.0-3.7 mil euro

  3. Q: Ce procent din acest volum de vanzari estimati ca a facut reteaua dumneavoastra in 2005?
    A: 60-70%

  4. Q: Ce procent estimati pentru 2006?
    A: 65-75%

  5. Q: Daca am un site si vreau sa il inscriu in reteaua voastra, ce conditii trebuie sa indeplineasca?
    A: sa fie de calitate (cred ca stii cel mai bine ce inseamna de calitate design curat, fara mai mult de 3 bannere pe pagina, pozitionare buna pt bannere, etc), sa aibe domeniu propriu, sa ne cedeze exclusivitatea vanzarii publicitatii, sa accepte formatele de bannere standard in boom (728x90, 160x600, 300x250)

  6. Q: Acuma pe bune, la ce va uitati cand primiti un email de genul "Salut, am si eu un site si vreau sa pun publicitate pe el, ma primiti la voi in retea?"
    A: in acest moment la felul cum arata site-ul, in ce categorie intra si la trafic (exact in ordinea asta).

  7. Q: Cum sa estimez cat ar trebui sa castig din publicitate pe site-ul meu?
    A: in principal numarul de vizitatori unici + cel de afisari generate de vizitatori e cel care face diferenta intre 100 si 500 euro castig pe luna insa incadrarea site-ului intr-o anumita categorie schimba radical datele astfel incat un site de 1000 unici pe zi din domenii de nisa sa castige mai mult decat un site general pe care nu-l poti incadra nicaieri si care are 10,000 unici pe zi. Procentul vizitatorilor din .ro conteaza iarasi f mult in calculul veniturilor potentiale pe care le poate genera un site.



Doru Panaitescu, Arbomedia
  1. Q: Care a fost valoarea pietei de publicitate online in Romania in anul 2005?
    A: 2 mil euro (cu o paranteza legata de ce inteleg unii din venituri din publicitate, eu aici pun doar banii din formate de publicitate clare, in care nu se includ banii din proiectele de creatie)

  2. Q: Cat estimati ca va fi valoarea pietei din Romania in anul 2006?
    A: 3,4-3,6 mil euro - tot cu remarca de mai sus

  3. Q: Ce procent din acest volum de vanzari estimati ca a facut reteaua dumneavoastra in 2005?
    A: Will Not Disclose.

  4. Q: Ce procent estimati pentru 2006?
    A: Will Not Disclose.

  5. Q: Daca am un site si vreau sa il inscriu in reteaua voastra, ce conditii trebuie sa indeplineasca?
    A: mai multe conditii - furcile caudine sunt numite: trebuie sa aiba un trafic bun (dar nu e o regula), trebuie sa aiba un target clar (sa se adreseze unui anumit segment de consumatori), sa fie omogen (nu se accepta site-uri care se numesc www.itbox.ro - no offence, pls - si el de fapt e un portal cu poze), are importanta si designul, dar nu e neaparat, sa aiba continut valoros si mai ales propriu - asta e foarte important

  6. Q: Acuma pe bune, la ce va uitati cand primiti un email de genul "Salut, am si eu un site si vreau sa pun publicitate pe el, ma primiti la voi in retea?"
    A: pe bune: la url, ce e acolo, cum sunt bannerele puse pe el, structura, provenienta continut

  7. Q: Cum sa estimez cat ar trebui sa castig din publicitate pe site-ul meu?
    A: numar de pozitii x trafic mediu (pe sase luni) x CPM net x incarcare cu bannere x 12 luni. De exemplu: www.speologie.ro - 3 pozitii x 12500 pageviews x 4 Euro/1000 x (10-20)% x 12 luni = 4x12.5x(0.1-0.2) x12 = 45 - 90 euro pe an. Aici trebuie sa te gandesti la variatia incarcarii exista sezonalitate, iar incarcarea variaza in functie de categoria in care se afla site-ul, aspectul sau, notorietatea site-ului, cat de cunoscut este site-ul de catre planneri etc. Deci ecuatia aia poate sa varieze. Evident ca am ales un site mic. Site-urile mari in general au o incarcare mai buna, multe site-uri mici nu prea ajung in mediaplanuri pentru ca sunt mici, nu a auzit nimeni de ele, nu genereaza incredere etc.



Ciprian Stavar, Vodanet
  1. Q: Care a fost valoarea pietei de publicitate online in Romania in anul 2005?
    A: Piata a fost undeva intre 3 si 5 milioane euro, probabil ca 3 este mai aproape de net, bani plecati din agentii, iar 5 probabil mai aproape de rate card (suma campaniilor la pretul de lista). Dar daca vorbim de publictate trebuie sa ne gandim si la creatie, care este altceva decat media. Sumele de mai sus le poti lua fara TVA, ca inginerii sunt exacti si definesc corect.

  2. Q: Cat estimati ca va fi valoarea pietei din Romania in anul 2006?
    A: Cu observatia de mai sus, bani plecati de la clienti, probabil ca vreo 5M. La rate card vreo 8M. Pentru media - partea de productie/creatie nu pot sa o estimez pentru ca probabil sunt sume de oridinul miilor luate de productia de siteuri la kg.

  3. Q: Ce procent din acest volum de vanzari estimati ca a facut reteaua dumneavoastra in 2005?
    A: Din care suma? Ideea este asa: volumul este una, profitul este alta, costurile operationale sunt altceva.Nu pot sa spun un % daca nu stabilim pe ce criterii ne raportam: la net, la rate card, la total sau doar media.
    Noi facem si creatie si dezvoltare si consultanta. Oricum, vom avea bilant care conform legii este public, vei putea citi pe siteul Ministerului de Finance dupa ce va fi depus in termenul legal.

  4. Q: Ce procent estimati pentru 2006?
    A: Vrem sa ne pastram pozitia de leader. Probabil ca vom schimba ceva in politica de vanzari si reprezentare.

  5. Q: Daca am un site si vreau sa il inscriu in reteaua voastra, ce conditii trebuie sa indeplineasca?
    A: Sa fie bun. Sunt mult prea multe conditii pentru a fi acceptat de Vodanet. TOTUSI, daca ai o idee buna, chiar cu un site prost s-ar putea sa ne intereseze. Noi vedem valoarea dincolo de HTML si Java. Plus ceva culoare.

  6. Q: Acuma pe bune, la ce va uitati cand primiti un email de genul "Salut, am si eu un site si vreau sa pun publicitate pe el, ma primiti la voi in retea?"
    A: La site, la ce sa ma uit? Si la potentialul din spatele ideii. Se poate sa fie un site de 1M $? Sau este o alta copie nereusita a unui proiect de afara sau din Romania. Cu pretentii de fata mare. Si printesa. La un loc. Pe bune.

  7. Q: Cum sa estimez cat ar trebui sa castig din publicitate pe site-ul meu?
    A: Care site? Vivi.ro?



Val Voicu, iMedia
  1. Q: Care a fost valoarea pietei de publicitate online in Romania in anul 2005?
    A: Peste 3 milioane de euro au fost cheltuiti pe piata de publicitate online romaneasca in 2005, estimarea initiala fiind doar de 2,5 mil. de euro.

  2. Q: Cat estimati ca va fi valoarea pietei din Romania in anul 2006?
    A: Ca tendinta, in anul 2006 vom asista la cateva miscari spectaculoase de mutare a bugetelor de pe mediile clasice pe internet.

  3. La celelalte intrebari, Val Voicu nu a dorit sa comenteze sau sa raspunda.



Calin Fusu, Neogen
  1. Q: Care a fost valoarea pietei de publicitate online in Romania in anul 2005?
    A: 2.5 milioane de euro

  2. Q: Cat estimati ca va fi valoarea pietei din Romania in anul 2006?
    A: 5 milioane de euro

  3. Q: Ce procent din acest volum de vanzari estimati ca a facut reteaua dumneavoastra in 2005?
    A: 5%

  4. Q: Ce procent estimati pentru 2006?
    A: 10%

  5. Q: Daca am un site si vreau sa il inscriu in reteaua voastra, ce conditii trebuie sa indeplineasca?
    A: Sa nu fie porno si sa nu fie subdomeniu.

  6. Q: Acuma pe bune, la ce va uitati cand primiti un email de genul "Salut, am si eu un site si vreau sa pun publicitate pe el, ma primiti la voi in retea?"
    A: Toate site-urile sunt binevenite.

  7. Q: Cum sa estimez cat ar trebui sa castig din publicitate pe site-ul meu?
    A: Nu stiu un raspuns standard la asta, probabil depinde de ce fel de site ai.. oricum daca e sa dau un raspuns rapid te-as sfatui sa calculezi lapretul de 0.5 euro/mia de afisari (daca ai 1 milion de afisari pe luna,poti castiga ~500 de euro).

Context

Q: Care e faza cu publicitatea online?

Atentie: raspunsul este bazat pe cunostintele mele despre piata de publicitate. Daca vi se pare ca ceva nu este in regula scrieti-mi, corectez daca aveti dreptate (Octavian Costache, octavian.costache[AT]gmail.com). :-)

O agentie de publicitate este un intermediar intre site-ul tau si eventualii clienti care ar vrea sa puna reclame la tine pe site.
Cand un client respectabil are nevoie de o campanie publicitara, se duce la ei pentru ca stiu cine viziteaza site-urile, de ce, cand, si sunt singurii capabili sa ofere cumparatorului de publicitate servicii precum targetare, filtre orare, limitari, contorizare... si asta pe mai multe site-uri de-odata.

Pentru ca o agentie de publicitate sa aiba unde anume sa afiseze reclamele clientilor, ei semneaza contracte cu posesorii de site-uri prin care acestia din urma accepta ca regia respectiva de publicitate sa puna bannere la ei pe site. In acel moment se numeste ca site-ul 'este in retea'. El va fi inclus in propunerile facute clientilor cand acestia doresc o campanie publicitara (vezi mai sus).

Atunci cand o campanie ruleaza pe un site, proprietarul primeste o sumaiar agentia de publicitate primeste un comision pentru ca ea a dus tot greul vanzarii, contorizarii, negocierii, targetarii, in timp ce proprietarul de site a putut sa se ocupe de ce se pricepe el cel mai bine, sa faca site-uri. :-)

Cat si cum ma plateste o agentie? Sunt trei variante:

1. Plata lunara. Primesti o suma fixa pe luna la traficul actual al site-ului, agentia poate pune acolo cate reclame doreste. Contractul specifica o crestere a pretului proportionala cu o crestere de trafic.
Avantaj: ai un castig garantat in fiecare luna, chiar daca exista luni in care nimeni nu pune reclame la tine pe site.
Dezavantaj: chiar daca agentia reuseste sa faca vanzari record la tine pe site, tu ramai cu suma fixa. Iar cand agentia nu are clienti reali, foloseste spatiul tau de reclama pentru promovare proprie.
Cat se plateste: Din cate stiu, suma este undeva in jurul a 0.25 EUR / mia de afisari. Daca site-ul tau are 1 mil de afisari lunare, asteapta-te la o oferta de 250 euro / luna.

2. Plata la mia de afisari. Primesti bani exact pentru cata reclama se afiseaza la tine pe site.
Avantaj: daca agentia face vanzari mari, si tu primesti bani proportional. In plus, afisarile pe care agentia nu le ocupa la tine pe site sunt ale tale, poti sa iti faci autopromovare sau orice altceva.
Dezavantaj: daca agentia nu reuseste sa vanda site-ul tau, nu castigi nimic. Exista luni in care vei castiga mai putin decat metoda 1.
Cat se plateste: Undeva intre 2 si 4 EUR / mia de afisari (formatul 728x90).

3. Plata la click. Primesti bani pentru clickurile pe care vizitatorii tai le dau pe respectiva reclama. Aceasta metoda este practicata doar de Neogen.
Avantajele si dezavantajele sunt mai mult asociate cu cei care cumpara astfel de reclama iar un webmaster poate castiga doar in momentul in care exista suficienti cumparatori de reclama care sa doreasca site-uri din categoria lui.
Acest tip de advertising ocupa acum doar 5% din piata romaneasca de publicitate.