O zecime e de ajuns pentru conținutul util :-)

Mă uitam ieri la noul www.didactic.ro, un site pe care l-am făcut acum șase ani și care a fost recent refăcut.

Am luat un screenshot cu site-ul la 1024×768, rezoluția cea mai populară acum în România, și de curiozitate am desenat cu verde zonele utile și cu roșu zonele inutile.

Conținutul util pentru un vizitator regulat al site-ului ocupă cam 10% din primul ecran. Arii utile dar nu neapărat centrale (ca meniul, sigla, formularul de căutare care arată ca orice altceva decât un formular de căutare), ocupă un alt 10-20%.

Restul de 70% din suprafață este ocupat de

  • Reclamă – un rău necesar.
  • Un îndemn la forumul de suport pe care, după ce l-am văzut o dată, îmi este inutil.
  • O cutie mare care mă îndeamnă să mă abonez la revistă. Dacă sunt deja abonat îmi este inutilă, după ce mă abonez nu dispare.
  • O cutie mare care mă îndeamnă să creez o pagină a școlii. Acțiune de care sunt interesați probabil 0.01% din vizitatorii site-ului, câți utilizatori vor crea vreodată o pagină a școlii lor?
  • Un sondaj care spune că e zilnic, dar nu este, și pe care dacă l-am văzut o dată mi-a ajuns.
  • Un formular care mă întreabă dacă îmi place didactic.ro, și care nu dispare după ce răspund.

Dacă faceți vreodată site-uri, puneți-vă în pielea utilizatorului vostru. Faceți un pic de usability research. Adunați niște log-uri și analizați pe ce anume dau click utilizatorii și pe ce nu dau click.

Altfel cădeți în capcana design-ului de dragul design-unului, cu doar 10% din spațiu alocat conținutului util.

6 Responses to “O zecime e de ajuns pentru conținutul util :-)”

  1. RCA Ieftin says:

    Total de acord cu dumneavoastra. Postul este foarte util. Dar probabil asa se cern si site-uri bune-site-uri mai putin bune, nu?

  2. Robert says:

    Chiar imi place postul asta al tau – desi lung – l-am citit pe tot pt ca mi se pare foarte util.

    Si chiar asa e cum ai scris- prea putin util – prea mult design (unused boxes). Sa stii ca uneori si eu cad in aceasta capcana.

  3. CC says:

    site-ul a fost o vreme in varianta beta (cred ca 6 luni).poate s-a strans feedback de la utilizatori si asa o fi rezultat site-ul … 😉
    Oricum ar fi fost,trebuia refacut.

  4. Georgel says:

    Prima data cand intru pe blogul tau. Articolul asta e foarte interesant, chiar mi-a placut!

  5. Alex Morega says:

    Ai găsit un exemplu cam extrem, dar ai dreptate. Mă obsedează şi pe mine lipsa de interes pentru vizitatorii unui site, şi pe site-uri româneşti e cam multă lipsă de interes.

    Săptămâna viitoare o să ţin o prezentare la wurbe (http://wurbe.ro/2010/11/16/wurbe-36-3-ani) tocmai despre usability pe web. Acum o să zic şi despre fracţiunea de suprafaţă utilă, mersi de idee 🙂 Dacă mai ai “pet peeves” aş fi curios să aud.

  6. Ciprian says:

    Ar fi interesant daca ai posta ceva si despre ultimele tendinte in promovarea online a unui site.

Leave a Reply