Neogen, vaci mov si early adopters

Ma uitam zilele trecute la inca o prezentare a lui Seth Godin, un tip care ma inspira si ma convinge cu fiecare talk al lui pe care il vad.

El intotdeauna vorbeste despre cum e important sa fii remarcabil, despre cum produsele care se remarca sunt cele mai cool, produsele care conving un grup mic de oameni nebuni dar pasionati, atat de pasionati incat transmit mesajul mai departe si transmit si pasiunea. Ei sunt acea comunitate initiala de irationali care odata castigati va fi extrem de greu sa ii pierzi.

Mi-am adus aminte de Neogen, poate si din cauza interviului recent dat de Calin Fusu sau a comentariilor lui pe blogul lui Orlando.

Mi-am dat seama ca Neogen nu numai ca nu face ceea ce zice Seth Godin ci din contra, ei se dezvolta impotriva pasionatilor. Nu numai ca nu au un grup de early adopters, ci au un grup pasionat de early haters, format din toata comunitatea romaneasca care dezvolta internet. Neogen au ales sa se adreseze masei mari de utilizatori, cei pe care i-au castigat prin succesul Bestjobs si pe care apoi au continuat sa ii foloseasca pentru a aduce noi si noi utilizatori prin comunicari in masa cu investitii mici (newsletters si emailuri in masa).

Ignorand the early adopters, ei aleg sa faca productie de masa. Cu costuri minime, bucati de ici de colo, cu servicii care au succes in alte parti si de care probabil si utilizatorii lor au nevoie, Neogen construiesc un fel de Dacie a internetului Romanesc si, ca si Dacia, reusesc sa fie cei mai populari.

Nu pot sa nu ma intreb insa ce se va intampla atunci cand va aparea un produs mai bun. La masini e simplu, mai bun inseamna mai scump. Dar asta nu mai e adevarat pe Internet, unde aproape totul este gratis. Mai bun inseamna pur si simplu mai bun si in acelasi timp la fel de gratis. Probabil un prim exemplu este eJobs, un produs mai bun creat de pasionati care a reusit sa depaseasca bestjobs dupa ce acesta din urma era lider de mai bine de cinci ani.

Un alt lucru care ma gandesc ca este afectat este procesul de angajari Neogen. Pe o piata in care si asa este greu sa gasesti oameni destepti si pasionati care sa vor sa schimbe lumea, Neogen a reusit sa atraga dezaprobarea marii majoritati si sa isi transforme potentialii angajati intr-o majoritate de oameni care ii dezaproba fundamental.

Din cate il cunosc, Calin e foarte constient de toate astea iar in acest moment Neogen este cel mai vizitat site din Romania. Cu toate astea nu pot sa nu ma intreb cat de aproape este momentul in care Neogen va fi fortat sa se schimbe, cum si mai ales daca vor reusi sa faca asta.

10 Responses to “Neogen, vaci mov si early adopters”

  1. dragos says:

    problema este mult mai simpla si nu e la neogen: concurenta (sau lipsa ei mai bine zis). atata timp concurenta nu il forteaza la lucruri destepte ci copy/paste e standard du jour asta o sa ramana nivelul pietii din romania. foarte jos adica.

  2. waven says:

    Sa inteleg ca iti pare rau ca ati ales neogen, pentru 210? Eu unul, da.

  3. Vivi says:

    Dragos, cred ca putem gasi exemple de produse care au reusit sa schimbe lumea chiar si in absenta concurentei. iPod-ul e primul care imi vine in minte, e un produs care parca este cu 10 ani inaintea oricarui alt mp3 player. Cu toate astea a schimbat piata, a format piata si asa mai departe.

    Asa ca eu m-as intreba… oare absenta concurentei e problema, sau filozofia si valorile companiei?

    Doizece a fost un produs care s-a bazat pe early adopters, nu am facut niciodata publicitate sau mass marketing. Acum asta s-a schimbat. 🙂 Atata tot, mesajul asta nu are legatura cu doizece.

  4. dragos says:

    vivi, arata-mi si mie unde naiba e steve jobs al romaniei, tare as vrea sa stiu si sa se puna naiba pe treaba o data 😀

  5. Tind sa cred ca mai repede lipsa concurentei permite existenta unor astfel de fenomene …. in ideea ca oricand vor exista si pot exista companii care sa aiba un set de valori de genul acesta, insa pe pietele mature “factorul” concurenta actioneaza ca si filtru. Nu poti actiona si reusi pe o piata cu o concurenta puternica daca stilul si valorile companiei tale nu sunt unele viabile si inovative.

  6. Calin F says:

    Vivi, foarte buna observatia cu Dacia.. Eu folosesc metafora hypermarketul Cora vs magazinele Nike 🙂 Sau daca vrei exemple din lumea tehnologiei, Microsoft/Dell vs Apple..

    fiecare firma isi alege drumul, si modalitatile de a ajunge la destinatii diferite este diferit.. Nu poti atinge market-share de 96% (MS) cu filosofia Apple (4%), si nu poti angaja la Cora manageri care gandesc in termeni de Nike..

    succes.

  7. marian says:

    Cu toate astea, vivi ai participat la ceea ce este neogen, putin ai fost si tu vinovat, pentru ca de la inceput a fost criticat neogen, pentru politica de copy-paste in toate domeniile, dar tu ai negociat cu ei, si le-ai oferit doizece.
    Lumea se plange acolo pentru modul in care se ingrijesc de bunul lor, dar degeaba.

  8. Calin F says:

    Btw, Video.Neogen.ro in 4-5 zile a depasit ca numar de filme ce a adunat trilulilu in 4-5 luni..

    eu zic ca e o demonstratie a faptului ca in ce priveste “volumul” doar Google va concura cu Neogen – jucatorii locali vor trebui sa se miste spre nishe, sa devina creativi, daca vrei..

  9. Vivi says:

    Calin, departe de mine sa neg puterea Neogen si dupa cum stii, sunt unul dintre foarte putinii neutri care va intelege.

    Ramane de vazut cum vor evolua lucrurile in the long run. Cred ca tu esti constient mai bine decat mine de limitarile metodei voastre si stiu ca incercati sa va schimbati.

  10. Simple says:

    Putin offtopic, dar…ejobs un produs mai bun? Mai vizitat poate, ca si Neogen-ul per ansamblu, insa mai bun? Never!

Leave a Reply