Romania Libera, utilizatori si advertising

Orlando comenteaza un pic noul site Romania Libera, obiectand ca redesignul site-ului scade numarul de afisari, deci veniturile si asta este gresit.

Desi este si asta un punct de vedere, ceea ce Orlando pierde din vedere este utilizatorul. Si o sa ii spun pentru a mia oara ca nu se gandeste in primul rand la rezultate ci se gandeste la bani. Uita ca utilizatorul este cel mai important, nu cum sa faci cat mai multe afisari pe spinarea lui. Fa un produs care sa placa, sa fie usor de utilizat, sa aiba vizitatori, si apoi vei gasi si felul in care sa monetizezi vizitatorii respectivi.

Faptul ca Romania Libera a optat pentru o interfata full-ajax face site-ul, cel putin pentru mine, mai usor de utilizat. Se incarca mai rapid, ajung mai repede la informatie, imi place. Nu vor mai face afisari la bannerul mare de sus, ok. Dar pot sa includa reclama in articole, si asta este just as good.

Site-ul intr-adevar nu este bun, dar motivele pentru care spun asta sunt un pic diferite.

1. No link to this page.
Daca vreau sa ii atrag atentia unui prieten la un articol de pe Romania Libera, nu pot. Asta nu este bine pentru ca marketingul viral ar trebui sa fie unul din cele mai importante prioritati ale unui ziar / site de continut.

2. Romania Libera nu va mai fi indexat de motoarele de cautare.
Pentru un ziar este rau, oamenii cauta informatii si trebuie sa fie usor de ajuns la ele. Site-uri precum news.google.com nu vor mai putea sa includa Romania Libera in rezultate si asta este o sursa de trafic mai putin.

Concluzia mea? Noul site Romania Libera face niste greseli fundamentale. Dar nu cea subliniata de Orlando. 🙂

[update] Se pare ca se mai lucreaza la site si au inceput sa mai repare din detalii. Nice.

15 Responses to “Romania Libera, utilizatori si advertising”

  1. Mihaï says:

    I-ai oferit niste hint-uri bune webdesigner-ului de la RL.

    Dar, banner-ul din header nu poate fi reincarcat la fiecare articol reincarcat in ajax? Tehnic cred ca se poate, exista astfel de restrictii de la agentia de publicitate?

    Nu sunt la curent, in publicitate bannerele rotative sunt interzise?
    Autoreincarcarea ar putea inlocui reincarcarea la fiecare click pe articol.

  2. orlando says:

    Vivi,

    poti sa impaci si utilizatorul si sa generezi si venituri, Google cred ca e un bun exemplu in acest sens, nu? iar cele 2 motive pe care le-ai gasit tu mai sus se trag din acelasi motiv pt care site-ul nu va genera multe cpm-uri: exagerarea cu Ajax. Ca sa nu mai vorbesc ca te contrazici si la 1 si la 2, te gandesti la trafic care de fapt inseamna bani mai multi :p (iti spun asta a mia oara ;))

  3. Cocluzionand: daca Orlando (un “nume” in vanzarea de publicitate) si Vivi (un “nume” in web developing) spun ca site-ul are probleme, inseamna ca-i groasa treaba :).

  4. Vivi says:

    Ma gandesc la vizitatori, ma gandesc la viral marketing. Ma gandesc la cum sa afle lumea de tine si sa te poata da mai departe pentru ca te place. Bineinteles ca marketingul (permission, viral marketing) este foarte important, este modalitatea prin care utilizatori care deja te plac spun si altora de tine.

    Sirul gandurilor mele este “fa utilizatorii sa te placa, sa le fie usor sa te gaseasca si sa spuna si la altii, banii vor veni si ei”.

    Sirul gandurilor tale este, cred, “avem deja niste vizitatori, hai sa vedem cum facem cat mai multi bani cu ce avem”. Si asta nu inseamna sa pui utilizatorul pe primul loc.

  5. IronMAN says:

    referitor la primul motiv, nu prea inteleg “link to this page”. din cate vad eu pe situl cu pricina, la orice articol sunt prezente 2 iconite. un plic si o imprimanta. faptul ca trimit un email unui prieten cu acest link nu e acelasi lucru?

  6. Vivi says:

    Nu, nu cred ca emailul este engaging enough.

    Eu n-as trimite pe mail prietenilor mei folosind formularul de acolo, in principal pentru ca imi e teama ca apoi vor fi spamati de Romania Libera. Cand vreau sa le trimit link la un articol vreau sa o fac my way, sa ii spun de ce si cum, sa ii dau pe messenger link-ul, sa putem comenta impreuna.

  7. Absolut offtopic: de ce lipseshte cu desavarshire shi un link spre site-ul Romania Libera? 😛

  8. orlando says:

    Vivi,

    Adica in final te gandesti la trafic. Oricum, spunand ceea ce spui despre mine ma jignesti pt ca nu stii cum si ce gandesc eu. Daca se gandeau si la partea comerciala asa cum ar fi trebuit sa fie gandit un produs site-ul RL era complet. Si cu asta ma opresc aici.

  9. Alex says:

    Vivi, ai dreptate ca au exagerat cu ajaxul, dar cred ca cei de la RL poate au prins accidental un filon bun aici:
    Stii tu certurile nenumarate dintre presa si Google, cum ca Google permite userilor sa “fure” continutul din presa, sa capete acces la el fara a rasplati cumva pe autori? Prin acest site full-ajax, lipsit de permalinkuri, ba chiar de casuta de cautare, RL ne obliga sa: ne facem cont la ei daca vrem sa ne uitam prin arhiva; si sa citim de pe situl lor sau din ziare continutul, fara a mai putea trece pe langa, prin google sau altele…
    Eu zic ca acest design share-unfriendly este intentionat, sunt curios daca va avea sau nu succes in aceasta lume web20 orientata pe sharing si free beer…

  10. Poate e un bug sau nu, dar nici formularul de trimitere a articolului prin email nu merge… adica nu a ajuns inca, dupa ce am testat pe doua emailuri. Sunt curios daca trimit articolul integral, trimit link catre articol(un pas inainte spre o rezolvare) sau iti spun ‘cauta si tu articolul Senatorul Gyorgy Frunda – scos turnator in documentarul “Balkan Champion” ca e pe site’ 🙂

    Oricum, avand in vedere ca au continut bogat, original, cred ca motoarele de cautare nu ar trebui sa fie ignorate sub nici o forma – ar fi de folos atat internautilor din Romania, cat si… sefilor 🙂

  11. Adi says:

    Sa stiti ca titlul articolului este “link to that page”. Exemplu:
    http://www.romanialibera.ro/editie/NEW_SITE/index.php?a=1&fct=1&complet=1&idx=67

    Nu mi-e inca clar daca merge si pentru zilele urmatoare (sunt id-urile cam mici, dar poate e prima editie).

  12. Marius Toma says:

    Eu cred ca lumea vorbeste fara sa cam stie cum sta treaba.
    Google are un tool care se numeste sitemap.xml, si baietii de la romanialibera vad ca au un rss deci le va fi foarte simplu sa creeze un google site map. Acum cand urmariti rss si daticlickep un link veti vedea ca continutul paginii se gaseste intr-u div pe acolo, deci google isi va putea lua ce are nevoie!

    Cat despre bannere pot face un refresh la ele cand se da click nu este mare lucru!

    Bafta tuturor,
    Marius

  13. mihai says:

    Apropo de robotii motoarelor de cautare, nu stiu daca au facut schimbarile astea recent, dar daca intri pe http://www.romanialibera.ro cu JavaScript disabled atunci paginile articolelor se deschid intr-un URL separat, din moment ce AJAX nu mai are cum functiona. Asadar GoogleBot ar avea ce sa “inhate”. Inca o data, poate au lucrat la asta dupa publicarea postului lui Vivi.

  14. Alex says:

    Orlando, ofticos ? Cine te-a jignit exact ? Unde ?

    Nu inteleg de ce asa o reactie cand de fapt chiar asta ai zis (daca citim printre randuri). E cea mai mare greseala de marketing ca un site care ofera un serviciu (presa aici) sa fie facut pentru bani si nu pentru utilizator. Un utilizator satisfacut de design/layout poate fi mai banos.

    Tu vorbesti numai din prisma unei publicitati online bazata numai pe impressions si nici de cum pe vizitatori unici sau pe click (un pic ineficient).

    Cat despre RL, putin exagerat ajax-ul, dar incep sa repare la el. Foarte bine. Mai au nevoie de o singura chestie. Mod_rewrite pentru fiecare stire/articol !

  15. sam says:

    RSS feed + o casuta cu permalinkul sunt o chestie trivial de implementat (pe jumatate prezenta, inteleg). Interfata e foarte meseriasa, foarte prietenoasa, printre cele mai misto din Ro. Au facut o treaba foarte buna. Ma intreb daca au folosit un open source, ceva, sau daca e totul scris in casa. M-ar interesa sa folosesc si eu o asemenea solutie pentru un sit ce il pun la cale.

Leave a Reply