Avem un blog. Cum procedam?

Un prieten vrea sa isi faca blog si ii promit de mai bine de o saptamana ca imi dau cu parerea despre cum ar fi bine. Pentru ca am fost mult prea ocupat si nu am reusit sa ne sincronizam, am decis sa le scriu pe blog, ca tot stau in cinema asteptand sa inceapa filmul si nu am ce face. ๐Ÿ™‚ In plus, sunt convins ca vor fi utile si altora.

So here goes, din nou sfaturi pentru bloggerii de business, oameni cu idei si mici companii.

1. Pagina “Despre mine” este foarte importanta.
Este prima pagina pe care cineva o citeste cand ajunge la tine pe blog. Acolo te prezinti si convingi pe oameni ca merita sa incerce sa te citeasca cel putin de cateva ori. Acolo scrii lucrurile pe care vrei sa le spui unui necunoscut prima oara cand te vede ca sa ii dovedesti ca esti cool.

2. Gandeste-te bine de ce anume vrei sa scrii
Trebuie sa stii cat mai bine de ce iti faci blog si la ce te astepti sa iti foloseasca. E tentant sa te lasi furat de boemia fenomenului si sa zici “asta sunt eu, nu conteaza, si daca imi vine sa scriu prostii care e problema, cei care stiu sa vada dincolo de cuvinte ma vor aprecia si vor vedea ca eu de fapt sunt cool”. Intr-o piesa romantica de teatru poate ca ar merge, dar aici vorbim de realitate si business. ๐Ÿ™‚

3. Gandeste-te cine sunt cei care te citesc si intelege ce vor de la tine.
Intrebarea cheie aici este “de ce crezi tu ca te citesc cei care s-au abonat la blogul tau?”. Pentru ca scrii frumos? Pentru ca ii intereseaza ce filme iti plac? Nu. Oamenii se aboneaza pentru ca se asteapta sa le comunici ceva care ii intereseaza.
Posibile motive (mai mult sau mai putin constiente):
– felul tau de a gandi ii depaseste in acest moment – isi doresc sa ajunga la fel de cool ca tine dar inca nu sunt.
– iti sunt egali dar ii intereseaza ce mai gandesti, ce o sa mai faci, ce anume te face sa ai succes pentru ca au auzit ca esti interesant si entuziasmat.
– iti sunt concurenti sau potentiali oameni cu care vei interactiona candva. Ei vor sa te cunoasca mai bine, sa simta ca sunt in legatura cu tine, ca aveti un fel de comunicare si ca sunt la curent cu ce se mai intampla cu tine.
Gandeste-te bine la paradigma blogului. Ia o pauza acum si incearca sa intelegi bine felul in care oamenii iau decizia sa citeasca un blog si de ce. Oamenii care se aboneaza la un blog asteapta sa li se spuna ceva interesant. Au un motiv pentru care se aboneaza (pentru ca ii interesezi) si apoi au niste asteptari (vor sa le comunici in mod regulat lucruri care ii intereseaza). Daca vrei sa ai un blog de succes este important sa le satisfaci aceste asteptari in primul rand. Ai voie sa si aberezi pe langa subiect dar nu prea mult.

4. Cand simti ca nu stii ce sa scrii pe blogul tau, imagineaza-ti-l ca un pranz de afaceri.
Iti vine sa scrii despre ceva si nu esti sigur daca ar trebui? Imagineaza-ti ca esti la un pranz cu o persoana cu care faci afaceri. Majoritatea subiectelor la acel pranz se vor invarti in jurul interesului vostru comun. Veti discuta ce se intampla in industrie, ce a mai facut cool fiecare dintre voi, ce idee traznita dar interesanta ti-a mai venit weekendul trecut sau ce crezi despre ultima miscare a concurentei. E ok si sa discutati despre ultimul film al lui Tom Cruise, dar acestea vor fi doar pauze. Mici departari mai mult sau mai putin superficiale de la subiect care vor ocupa 20% din toata conversatia.

5. Foarte probabil, blogul nu iti va strica imaginea. Daca il folosesti corect are insa potential sa te ajute palpabil.
Gandeste-te cum incerci tu sa iti formezi o parere despre partenerii tai de afaceri. La inceput nu stii nimic despre ei. Apoi afli cate chestii au facut si asta te face sa ii consideri interesanti. Apoi pe masura ce colaborati iti dai seama si ce fel de oameni sunt si ajungi sa ii apreciezi sau nu. Gandeste-te la blog ca la un prim pas pe calea asta. Imagineaza-ti ca ai incepe o afacere cu un tip al carui blog te-a convins deja despre cat de misto gandeste respectivul. Deja parerea ta nu se mai formeaza de la zero, vei avea deja o prejudecata despre el in directia buna, iar lucrul asta e ceva palbabil, nu?
Acum gandeste-te la ce scrii in blog din perspectiva asta si alege-ti ce sa nu spui gandindu-te cine te citeste (viitorul partener de afaceri).

6. Nu scrie in graba.
Acorda un pic de atentie felului in care scrii, felului in care formulezi idei si felului in care le prezinti. Cei care te citesc iti acorda timpul lor si te citesc, acorda-le si tu putin timp. Considera chestia asta si un exercitiu de comunicare. Vezi daca chiar esti in stare sa transmiti ce gandesti si sa reusesti sa provoci o discutie (daca asta iti doreai). Vei vedea ca e foarte interesanta diferenta intre ce scrii tu si cum te citesc ceilalti si e destul de delicat sa reusesti sa vorbesti pe intelesul tuturor.

7. Ar trebui sa iti vina sa comentezi si pe alte bloguri.
Daca ai pornit un blog inseamna ca ai de spus lucruri oamenilor, in acelasi timp inseamna ca ai si opinii despre ce scriu altii. Comentariile pe alte bloguri sunt o extensie naturala a blogului tau si felul prin care poti anunta ca existi, ca ai opinii si mai ales ca ai si tu blog ๐Ÿ™‚

8. Nu incerca sa fii altfel decat tu insuti.
Toate sfaturile de mai sus sunt bune, dar daca te fortezi pe un blog se va simti. In primul rand fii tu insuti si apoi incearca sa faci corectii pe ideile tale principale folosind sfaturile de mai sus. Invers nu merge (nu incerca sa pui sfaturile astea pe primul loc, artificialitatea se va simti si nu vei putea sa tii un blog daca nu o faci cu placere).

Sper ca nu am uitat nimic dar gata, am scris prea mult. ๐Ÿ™‚ Sper ca si altii sa gaseasca postul asta util.

13 Responses to “Avem un blog. Cum procedam?”

  1. Ca sa completez partea ta de introducere, trebuie neaparat sa fuga si pe aici, sa si-l promoveze.

  2. foarte bune sfaturile!
    ๐Ÿ™‚
    Se pun bazele unei “regulilor de bun simt” ale blogosferei?
    ๐Ÿ™‚

  3. Vivi says:

    Nu, sa nu fuga pe nicaieri sa si-l promoveze. Eu nu cred in inscrierea in directoare de bloguri sau in motoarele de cautare. Blogul de persoana publica / CEO este un fel de comunicare foarte bine targetat catre cei care te cunosc si care au legatura cu industria din care faci parte.

    Traficul pe un astfel de blog nu este important, metodele de promovare de asemenea nu sunt importante. Mult mai important este cine anume te citeste.

    Scopul tau nu este sa ajungi la cat mai multi oameni, ci sa ajungi la oamenii care conteaza.

  4. Mihai says:

    E bine ca ai comparat cu o afacere in care iti promovezi propria imagine. Cred ca majoritatea celor care au bloguri sunt interesati de imaginea lor. O parte dintre ei, din pacate si eu ma aflu pe aici, nu prea au ce oferi interesant celorlalti.

    Este posibil ca o persoana sa aiba mai multe subiecte interesante de discutat si sa isi organizeze opiniile in categorii, iar atunci se poate abate de la un oarecare subiect scrrind despre altul, dar incadrand-ul intr-o categorie potrivita. Poate exista interes asupra unei parti a persoanei respective, iar atunci degeaba le spui despre afaceri, daca pe ei ii intereseaza cum functioneaza un cuptor cu microunde (exemplu).

    Cum e mai bine? Sa ne pozitionam pe o singura nisa sau sa aratam ca avem si alte subiecte de discutat decat calculatoare/fotbal/femei? Ma rog, sunt luat cu titlu de exemplu, nu vreau sa jignesc pe nimeni.

  5. […] Azi am v?zut c? Vivi a scris un articol despre ce ๎nseamn? un blog ?i cum ar trebui el scris, orientat ๎n special c?tre companii. Toate bune ?i frumoase, dar din p?cate sunt acelea?i n idei puse ๎n alt? ordine ?i exprimate diferit, sub pretextul unei discu?ii cu un prieten de-al lui. […]

  6. Gabriela says:

    Toate sfaturile sunt bune Vivi … sunt valabile mai ales pentru cei care vor sa isi faca un blog pe care sa il foloseasca ca tool de business.

    Poate ai si cateva sfaturi si pentru cei care vor sa isi faca un blog personal in care sa vorbeasca pur si simplu despre ei si intamplarile din viata lor.

  7. Nu este nici o diferenta fata de un blog de tip business. Ideea lui Vivi persista. Ofera adresa blogului tau, celor din jurul tau care conteaza pt tine.

    Ceea ce am spus eu mai sus cu promovarea tinea doar de ideea in care vrei ca lumea intreaga sa-ti citeasca inscrierile.

  8. Vivi says:

    1. Gabriela, eu cred ca tu esti doar un spammer care vrea sa promoveze inlink.ro. Probabil ca esti un geek cu ochelari dintre administratori, care si-a pus poze sexy ca sa atraga lumea pe inlink. ๐Ÿ™‚

    2. Nu, nu cred ca aceleasi sfaturi se potrivesc la un blog personal. Lucrurile se diferentiaza din momentul in care iti definesti motivul pentru care ai blog, si cred ca unul din motivele principale pentru care un blogger isi face blog personal este pentru a comunica felul lui de a fi, pentru a fi el insusi, treburi din astea boeme si poetice.
    La un blog personal difera si motivele pentru care cineva te citeste – pentru ca scrii frumos, pentru ca povestesti frumos, etc.

    Nu cred ca la bloguri personale exista reguli pentru ca nu exista scopuri la fel de bine definite.

  9. Sorin says:

    Vivi,
    Te citez:
    “Cei care ma cunosc, chiar si cei care imi citesc blogul, stiu deja ca sunt destul de plin de mine si cred ca de multe ori am dreptate. Deloc surprinzator deci, sunt pus deseori in situatia in care cred ca ceilalti nu au dreptate”.
    Marturisesc ca nu mi-a placut raspunsul pe care i l-ai dat Gabrielei. Chiar crezi ca Gabriela are vreo legatura cu inlink.ro?
    Evident, blogurile persoanelor publice au, indiscutabil, rolul lor.
    Dar nu blogurile reprezentantilor companiilor sunt cele care s-au implicat cu succes in regasirea sinistratilor din New Orleans si nici nu ofera informatii care nu convin patronilor din mass media si care – in consecinta – nu apar in presa clasica. Cei care spun ca blogosfera contine uneori o alternativa pentru presa scrisa nu se refera la blogurile CEO, care, uneori, sunt doar o alta forma de publicitate.
    Blogurile personale nu sunt intotdeauna “boeme si poetice”.
    Esti sigur ca blogul Monicai Babes pune mintea cititorului mai putin la treaba decat blogul lui Radu Ionescu?

  10. Vivi says:

    Sorin, am spus ca nevoia de comunicare (pe care am clasificat-o drept boema si poetica) este principalul motiv al unui blog personal. Prin blog personal eu inteleg un blog despre persoana care scrie, un blog in care isi pune gandurile despre lume, meditatiile asupra a ce i se intampla zi de zi, etc. si am considerat ca Gabriela tot asta intelege.

    Crezi ca scopul principal pentru care cei din New Orleans aveau blog era asteptarea unei tragedii pentru a furniza stiri de la fata locului? ๐Ÿ™‚ Intamplator au folosit si la asta, foarte cool, grozav, dar a fost ceva intamplator.

    Exista multe alte categorii de bloguri: politice, tematice, entertainment, etc. si toate au, mai mult sau mai putin, anumite guideline-uri despre ce anume le-ar face sa aiba succes. Cand am raspuns mai sus ma refeream la cele pur personale. Ok, sa le zicem bloguri intime, e mai bine? ๐Ÿ™‚

    Da, chiar cred ca exista o sansa ca Gabriela sa aiba o legatura cu inlink.ro.

  11. Sorin, am spus ca nevoia de comunicare (pe care am clasificat-o drept boema si poetica) este principalul motiv al unui blog personal.

    Sa-ti reimprospatez memoria :

    Gabriela, eu cred ca tu esti doar un spammer care vrea sa promoveze inlink.ro. Probabil ca esti un geek cu ochelari dintre administratori, care si-a pus poze sexy ca sa atraga lumea pe inlink.

    La urma urmei esti un rasfatat, dar care nu poti fi acuzat. Profilul fiecaruia este unic. Asta ne deosebeste de turma globala.

    My 2cents.

  12. Vivi says:

    Ma enerveaza cand lumea vine la mine pe blog sa imi spuna ca “vai, cum am putut sa spun asa ceva” sau “nu ma asteptam de la tine sa nu stiu ce” sau sa imi reinprospateze memoria cand crezi tu ca ma contarzic and so on.

    Citeste mai cu atentie comentariile si da-ti seama ca nu exista nici o legatura intre cele doua paragrafe pe care tu le-ai subliniat si eu chiar am spus ce am spus ca am spus.

    Comments closed.